Rok szkolny 2024/2025 jest dla programu „Formy podstawowe” szczególny. Dotychczas prace artystyczne trafiały do szkół w specjalnie zaprojektowanych w tym celu pudełkach. Tam były używane przez dzieci, były włączane do szkolnych wystaw i scenografii, stawały się pomocami dydaktycznymi, czy też wpływały na zmianę szkolnych regulaminów. Szkoła pełniła funkcję muzeum. Teraz kierunek jest odwrotny – zarówno tworzone przez dzieci prace, jak i one same, trafiają do wielkiego pudełka, którym jest nowy gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. To muzeum staje się szkołą.
Głównym tematem „Form podstawowych” w roku szkolnym 2024/2025 jest sama instytucja muzeum. W czym muzeum przypomina szkołę? Czy szkołę można od-muzealnić, a muzeum od-szkolnić? Kto i na jakiej podstawie odróżnia sztukę od nie-sztuki? Jak rozpoznać „muzealną wartość” przedmiotów? Do kogo tak naprawdę należy sztuka? Do czego i komu służy sztuka?
W MSN-ie podczas dni otwarcia (od 26 października do 10 listopada) będzie się mieścić centrum logistyczne „Form podstawowych” – miejsce warsztatów, spotkań, baza materiałów, dystrybucja instrukcji artystycznych, czytelnia i sala wystawowa. Oprócz wybranych prac z poprzednich edycji w tegorocznej muzealnej odsłonie „Form podstawowych” zostaną udostępnione trzy nowe instrukcje-dzieła zarówno dla szkół, publiczności Muzeum, jak i osób zatrudnionych w instytucjach sztuki. Autorem pierwszej z nich jest urugwajsko-niemiecki artysta konceptualny Luis Camnitzer, który zajmuje się tematem edukacji i „odszkolnienia” akademii sztuki. Drugą pracę stworzyła Kateřina Šedá – czeska artystka współpracuje ze społecznościami, często angażując w projekty swoją rodzinę czy sąsiadów. Autorem trzeciej instrukcji jest Rirkrit Tiravanija, jeden z nestorów tzw. estetyki relacyjnej, który w muzeach organizuje wspólne gotowanie, muzykowanie czy uczenie się.
W MSN-ie odbędzie się także finał projektu opartego na realizacji partytury Bubbles and Drops [Bąble i krople], libańskiego kompozytora i artysty wizualnego Tareka Atoui, w którym weźmie udział kilkadziesięcioro dzieci ze szkół biorących udział w “Formach podstawowych”. Publiczne wykonanie kompozycji odbędzie się 9 listopada. Tego samego dnia Tarek Atoui zagra solowy set muzyczny.
Publiczność proszona jest o przyniesienie ze sobą kamienia, który pozostanie w MSN-ie jako część pracy Krzysztofa Maniaka pod tytułem 1000.